Hoe begin je een presentatie?

Featured image for “Hoe begin je een presentatie?”

Begin van presentatie: "Goedemiddag! Euhm... Ik ben Rube van Tienen. Ik vind het leuk om hier te zijn. Ik ga het vandaag hebben over de ontwikkelingen in de zorg." De bovenstaande intro is een typisch voorbeeld van hoe zeker de helft van de presentaties begonnen wordt. Echt pakkend of origineel is het niet. Hoe begin je een presentatie of elevator pitch zo dat je wél de aandacht van je publiek grijpt? In de onderstaande video geef ik 4 tips. Onder de video vind je nog meer suggesties.

Begin je presentatie met een verrassende inleiding

In de eerste 30 seconden beslissen de mensen in je publiek of ze naar je willen luisteren of niet. Niemand krijgt een tweede kans voor een eerste indruk. Daarom moet je vanaf het begin boeiend zijn. Het beste wat je kunt doen om de aandacht te pakken is je publiek verrassen.

“Surprise!!!”

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt zorgen voor een verrassende inleiding. De onderstaande manieren heb ik stuk voor stuk zelf getest. Ik weet dus uit eigen ervaring hoe goed dit werkt.

Vertel een verhaal

Mensen zijn gek op verhalen. Het verbaast me iedere keer weer hoe muisstil een zaal vol mensen kan worden wanneer ze ademloos luisteren naar een verhaal. Een goed verhaal brengt mensen binnen no-time in de ‘luistermodus’.

Wanneer je een persoonlijke anekdote vertelt, versterk je hiermee ook de band met je publiek. Mensen krijgen namelijk het gevoel dat ze je beter leren kennen. Zo kun je je gun-factor vergroten.

Meestal begin je een verhaal met een omschrijving van de situatie, bijvoorbeeld:
“Afgelopen zomer wandelde ik door de drukke winkelstraten van Amsterdam. Het was al laat in de middag en mijn maag begon te rammelen. Bij ieder kebab zaakje dat ik passeerde werd het moeilijker om de verleidelijke etensgeuren te weerstaan.”

Zie je het voor je? Herken je het gevoel in je buik? Ruik je de geuren? Dat is de kracht van een goed verhaal. Hoe meer beschrijvend je vertelt, hoe sterker je publiek meegezogen wordt. Na een pakkend verhaal of grappige anekdote heb je alle aandacht en kun je je boodschap introduceren.

Stel een vraag die relevant is voor je publiek

Als je weet wie je publiek is, weet je ook met welke vragen de mensen zitten. Misschien willen ze weten hoe ze efficiënter zouden kunnen werken. Mogelijk willen ze weten wat hen de komende tijd te wachten staat. Misschien vragen ze zich af of jouw product aan hun wensen voldoet.

Benoem het. Omschrijf het probleem of de vraag waar je publiek mee zit. Ze zullen direct herkenning voelen en aandacht hebben voor wat je hierover te zeggen hebt.

Bovendien laat je hiermee merken dat je je publiek begrijpt. Iemand die precies begrijpt met welke vraag jij zit en nu mogelijk het antwoord gaat geven, dat is het opletten waard!

Haak in op een actualiteit

Wat was er gisteren in het nieuws? Wat is de laatste trend? Waar heeft de wereld het op dit moment over? Iedereen wil op de hoogte zijn. Iedereen wil een mening kunnen vormen.

Door in te haken op een actualiteit, zul je direct alle aandacht van je publiek hebben. Je geeft je presentatie een bepaalde relevantie, omdat het gaat over het hier en nu.

Poneer een prikkelende stelling

"Vluchtelingen zouden moeten slagen voor een persoonlijkheidstest voordat ze Nederland binnen mogen komen."

Ongeacht of iemand zich hier in kan vinden of niet: zijn of haar interesse zal gewekt zijn. Men zal willen weten welke argumenten hier bij horen en of je voor of tegen bent. Het poneren van een stelling zegt namelijk nog niet dat je het hier ook mee eens bent. Wie weet kan er dankzij jouw stelling nog een interessante, interactieve discussie ontstaan.

Kom met opzienbarende feiten

"Als je de jaarlijkse winsten van de hele luchtvaartsector bij elkaar op zou tellen vanaf 1948 zou je uitkomen op -$32 miljard."

Mensen zijn dol op 'Wist je datjes'. Wanneer dit kloppende en relevante informatie is, kan dit zorgen dat je direct wordt gezien als expert. Je hebt immers goed je huiswerk gedaan. Laat dergelijke uitspraken echter nooit een losse flodder zijn, maar geef een goede toelichting of leg uit waarom dit belangrijk is voor je publiek.

Neem een voorwerp mee

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Weinig mensen nemen meer spullen mee dan hun aantekeningen en een Powerpoint. Het zal dus direct opvallen wanneer jij een voorwerp bij je hebt.

Een Afrikaans houten beeldje van een olifant, een kettinkje dat nog van je overgrootmoeder is geweest, een uitgeknipt krantenartikel, een gloeilamp, een hondenriem of waarom niet een WC-bril... You name it!

Als je er maar een goed verhaal bij hebt. Gebruik het om je boodschap kracht bij te zetten. Als de toon eenmaal gezet is en je hebt de aandacht aan het begin, zal men ook willen luisteren naar de rest van je presentatie.

Je las een artikel van Rube

Rube van Tienen

Rube is oprichter van PresentatiePro. Als voormalig Nederlands Kampioen goochelen is hij een meester in het beïnvloeden van zijn publiek. In 2007 gaf Rube de meest bekeken Nederlandstalige TED Talk. Hij brengt 17 jaar praktijkervaring mee als presentatiecoach, presentatietrainer en dagvoorzitter.

Deel dit artikel: